قالیشویی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

قالیشویی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

  • ۰
  • ۰

روشهای رنگبری

روشهای رنگبری در قالیشویی شرق تهران :
در رنگرزی الیاف پشم احتمال نا یکنواختی در رنگرزی وجود دارد و گاهی اوقات نیز شید حاصله پررنگ تر بوده و یا اینکه شید حاصله مطابق سلیقه مشتری نیست . برای از بین بردن نا یکنواختی و روشن تر کردن شید رنگ می توان از مواد یکنواخت کننده استفاده کرد و برای از بین بردن نا یکنواختی و روشن تر کردن شید رنگ می توان از مواد یکنواخت کننده استفاده کرد . برای بی رنگ کردن نیز در قالیشویی غرب تهران باید از مواد رنگبر استفاده نمود .

– مواد خارج کننده رنگ :

۱- نمک سولفات سدیم :
اغلب رنگها با ثبات شستشویی پایین مانند رنگهای اسیدی یکنواخت شونده در دمای جوش با (۲۰-۵) درصد نمک سولفات سدیم از الیاف خارج می شوند و مدت زمان عملیات نیز بسته به نیاز یا میزان سیری رنگ نمونه بین (۶۰-۳۰) دقیقه است .

۲- آمونیاک :
برای بعضی از رنگهای اسیدی که قدرت مهاجرت کمتری دارند (رنگهای اسیدی میلینگ) و رنگهای اسیدی یکنواخت شونده که توسط نمک سولفات سدیم از الیاف خارج نمی شوند ، می توان از قلیاهای ضعیف مانند آمونیاک استفاده نمود .
عملیات زیر دمای جوش و حداکثر بر مدت نیم ساعت انجام می شود . غلظت محلول نیم لیتر آمونیاک در ۱۰۰ لیتر آب است .
۳-پریدین :
در صورت استفاده از آمونیاک به عنوان رنگبر، نکات زیادی از قبیل مدت زمان عملیات و دمای واکنش مطرح است که در صورت افزایش هر کدام از فاکتورهای فوق ، آمونیاک باعث تخریب پشم و ایجاد زیر دست نامطلوب برای پشم می شود ، بنابراین استفاده از یک روش ملایم تر و موثرتر ضروری است . برای رسیدن به این منظور از پریدین که یک باز ضعیف و حلال خوب برای رنگرزی است استفاده می شود  

به دلیل سمیت بخار آن ، واکنش باید در فضای باز یا زیر دستگاه هود انجام شود . ضمناً حین استفاده از این ماده از پیپت های سرنگی یا استوانه مدرج استفاده می شود .

۴- کربنات سدیم:
این ماده یک قلیای ضعیف است که برای خارج کردن رنگهای اسیدی از روی الیاف پشم یا ابریشم مناسب است .در دمای‌‌‍‍‍(۴۰ درجه سانتیگراد) با (۸-۴) درصد کربنات سدیم به مدت ۳۰ دقیقه می توان بخش اعظم رنگهای اسیدی را خارج نمود . لازم به ذکر است که بعد از پایان تمام عملیات شیمیایی پشم و با مواد دارای خاصیت قلیایی ، شستشو با اسید استیک رقیق ضروری است .

۵- مواد کمکی غیر یونی:
رنگهای با ثبات شستشویی بالا مانند رنگهای کرومی و متال کمپلکس و یا سوپر میلینگ با مواد ذکر شده در بالا از الیاف خارج نمی شوند . بنابراین برای خارج ساختن این رنگها از مواد کمکی غیر یونی استفاده می شود .
از جمله این مواد می توان از :
univaline w وavolun Iw نام برد. از مقدار (۸-۴) درصد univaline w همراه با ۲۰ درصد نمک سولفات سدیم و (۳-۱) درصد اسید استیک می توان رنگهای متال کمپلکس ۱:۱ورنگهای کرومی را از الیاف خارج کرد .
از مقدار (۳-۲) درصد
avolun Iw همراه با ۲۰ درصد نمک سولفات سدیم در(۵ = ph ) و در دمای جوش می توان رنگهای متال کمپلکس ۱:۲ را از الیاف خارج کرد .

– مواد رنگ برکه در قالیشویی جنوب تهران استفاده می شودعبارتند از :
۱- دی کرومات و اسید سولفوریک :
دی کرومات یک ماده اکسید کننده قوی است که همراه با اسید سولفوریک استفاده می شود . اسید سولفوریک یک نقش کاتالیزور دارد .
در دمای جوش به مدت (۴۵-۳) دقیقه ،(۶-۳) درصد دی کرومات با(۶-۲)درصد اسید سولفوریک نسبت به وزن الیاف برای از بین بردن لکه های رنگی کافی است .
توجه داشته باشید که استفاده از اسید سولفوریک همراه با دی کرومات باعث زرد شدن الیاف میشود ، به همین جهت میتوان از اسید های ضعیف تر مانند اسید اگزا لیاک استفاده نمود .

۲- سدیم دی تیونیت یا هیدرو سولفیت سدیم  :
این ماده قدرت احیاکنندگی بالا دارد ، حتی قدرت آن از ترکیبات فرمالو‍‍‍‍‌ئید بیشتر است اما از معایب آن تجزیه شدن سریع آن در آب است که این امر کنترل فرآیند رنگبری و فرمولاسیون ثابت را مشکل می کند . اما مزیت آن در این است که می توان در دمای پایین از این ماده استفاده کرد .

۳-ترکیبات فرمالدئید- سولفوکسیلات :
این ترکیبات نیز مواد احیا کننده هستند و نسبت به هیدروسولفیت سدیم ضعیف تر بوده و کنترل عملیات با آن نیز راحتتر است . در زیر نام تجاری دو نمونه از این مواد آورده شده است :
Formosul
Erasoic
استفاده از اسید به عنوان کاتالیزور ، قدرت احیاکنندگی این مواد را افزایش می دهد ، البته بیشتر از اسید فرمیک استفاده می شود ، زیرا اسید سولفوریک باعث نایکنواختی رنگبری می شود .
میزان مصرف
Formosul (4-2) درصد همراه با (۵/۲-۵/۱) درصد اسید فرمیک (۸۵%) است که مدت زمان واکنش ۳۰ دقیقه در دمای جوش است .
بعضی از رنگها در اثر شستشو با آب ، با اکسیژن همراه آب و هوا اکسید شده و رنگ دوباره برمی گردد . پس یکی از معایب این مواد برگشت پذیری دوباره رنگ در اثر اکسیداسیون است .
حال در قالیشویی شمال تهران برای جلوگیری از بروز این مشکل در رنگبری برخی رنگها از واکنش اکسیداسیون استفاده می شود .بدین صورت که ابتدا با اسید سولفوریک و دی کرومات رنگ اکسید شده و در مرحله دوم با استفاده از
Formosulمصرف می شود تا از برگشت دوباره رنگ جلوگیری کند .

۴- کلروازن :
کلروازن از قدرت اکسیداسیون بالایی برخوردارند که حتی در تصفیه پساب رنگهای نساجی از این دو ماده استفاده می شود .
قدرت اکسیدکنندگی ازن بالاتر از کلر نیز می باشد که در مدت خیلی کوتاه (درحدود ۲۰ دقیقه ) انواع رنگهای اسیدی از پایه های شیمیایی مختلف آزو ، آنتراکینون و رنگهای متال کمپلکس را به راحتی رنگبری می نماید .

گفته شد ، عملیات تکمیل شیمیایی جهت ایجاد تغییراتی ، در رنگبندی و یا بهبود لطافت فرش صورت می گیرد ، که البته منجر به بروز صدمه هایی در فرش نیز می گردد و به نام دواشویی یا رنگبری شهرت دارد.
برخی از خریداران فرش به ویژه در خارج از کشور علاقه خاصی به کاهش شدت رنگها و تا حدودی کهنه نما شدن رخ فرش دارند. بدین منظور قبل از ارسال فرش به خارج از کشور در کارگاههای قالیشویی با استفاده از مواد خاصی چون هیدروکلریک اقدام به شستشو و رنگبری فرش می نماید ، اما این مواد از لحاظ شیمیایی دارای خواص شویندگی همچون مواد اصلی شوینده فرش نمی باشد ، و قالیهایی که به آنها شسته می شوند ، معمولا قالیهای جوان و کاملا نو هستند که نیاز به شستشوی قوی برای زدودن سطوح چرک فرش ندارند . در واقع این مواد خاصیت سایندگی دارند و پشم را سست می کند و تا حدودی خواص فیزیکی پشم را از بین می برند و در نهایت از دوام فرش می کاهد .

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی