قالیشویی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

قالیشویی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

  • ۰
  • ۰

گلیم چیست؟

گلیم چیست؟

گلیم دست بافته ای است از تار و پود که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار بافته شده و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته است.

 

قالیشویی شمال تهران دراین مقاله نحوه نگهداری و شستشوی گلیم را به شما عزیزان ارائه خواهد کرد.

روشهای نگهداری از گلیم

گلیم از جمله زیر اندازهایی است که به دلیل بافت حساس و رنگ های طبیعی آن نیاز به مراقبت های ویژه است. نگهداری از گلیم و به طور کلی صنایع دستی داری مانند گلیم و جاجیم و زیلو و یا منسوجات سنتی مانند چادر شب بافی، ابریشم بافی و … دارای اهمیت است و باید به روش های اصولی صورت گیرد. در ادامه قالیشویی غرب تهران شما را  با برخی از اصول شستشو و نگهداری از گلیم آشنا مینماید.

شستشوی گلیم

زیرانداز های مانند فرش و گلیم به دلیل جذب آلودگی بیشتر از محیط نیاز به شستشوی سالیانه دارند. گلیم ها از آنجا که دستباف هستند و الیاف آن ها با استفاده از رنگ های طبیعی رنگ آمیزی شده اند دارای ظرافت هایی هستند که باید به هنگام شستشو مواظب آن ها باشیم .

قبل از شستشو گلیم را خاک روبی کنید

از اب گرم استفاده نکنید (برای جلوگیری از رنگ دهی الیاف)

از مواد ششتشوی غیر قلیایی استفاده کنید

مانند پودر لباسشویی دستی یا شامپو فرش

از برس های زبر شستشوی فرش استفاده نکنید زیرا به بافت و گره ها آسیب می رساند (بهتر است برای شستشو از پارچه های زخیم استفاده نمایید)

آبگیری را کامل انجام دهید

گلیم را بعد از شستشو لوله نکنید برای ساعتی بعد از آبگیری آن را در همان حال بر سطح صاف بگذارید بعد از گذشت یک ساعت گلیم را پهن کنید تا خشک شود.

 نگهداری از گلیم

در اینجا قالیشویی شرق تهران نکاتی در باره نگهداری از گلیم را به شما عزیزان یادآوری مینماید.

از تابش مستقیم آفتاب به آن ها جلوگیری کنید و هر چند وقت یکبار جای قرارگیری آن را تغییر دهید

اگر تمایل دارید گلیم را جمع کرده و در جایی نگه دارید برای جلوگیری از بید زدگی و هجوم حشرات پارچه ای سفید و نخی روی آن پهن کنید سپس نفتالین پودر شده را روی آن بپاشید و بعد گلیم را به شکل لوله ای بپیچید.

اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید و گلیم شما دچار بید زدگی یا همان هجوم حشرات و تخم گذاری شان شده می توانید روش های زیر را انجام دهید:

گلیم را به پشت در معرض آفتاب قرار دهید (زیرا تخم حشرات در میان گره های فرش و گلیم خانه می کند)

گلیم را در سرمای ۲۰ تا ۳۰ درجه زیر صفر قرار دهید

استفاده از توتون و تنباکو (که از روش های قدیمی است، اما امکان دارد رنگ توتون و تنباکو به قسمت های روشن فرش یا گلیم برسد)

هر شش ماه یکبار فرش و گلیم در معرض هوا قرار گیرد (اگر به دلیل سنگین بودن امکان جابجایی نداشتید می توانید در منزل در و پنجره ها را به روی فرش و گلیم خود باز بگذارید)

بهتر است شستشوی گلیم و فرش دستباف را به دست متخصصین این کار در قالیشویی جنوب تهران  بسپارید؛ زیرا رنگ های طبیعی و رنگ کاری سنتی شان، احتمال رنگ دادن آن ها را بیشتر می کند.

                                                                                                                                                                                       

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی