قالیشویی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

قالیشویی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

مطالب در مورد قالیشویی و شستشو قالی

  • ۰
  • ۰

دارکشی فرش عملی است برای رفع کجی های کوچک و سایر موارد مشابه که به صورت فرورفتگی و یا برآمدگی یا سرک در کناره های فرش دیده می شود صورت می گیرد. عمل دارکشی در مورد رفع کجی های کوچک موثر است و در مورد کجی های بزرگ موثر نیست و معمولاً فرش دارکشی شده پس از چندسال به حالت اولیه باز می گردد.
روش کار دارکشی در قالیشویی شرق تهران چنین است که ابتدا فرش را بر روی یک سطح چوبی پهن می نمایند. سپس کمی آن را با آب مرطوب می نمایند که حالت ارتجاعی و کشش پذیری آن بیشتر شود. سپس ابعاد واقعی و صحیح فرش را مشخص نموده، لبه هایی که دارای فرورفتگی باشند را توسط چنگک های مخصوص، آنقدر می کشند تا به کلی از بین رفته و محو شود. بلافاصله برای جلوگیری از برگشت فرش به حالت اولیه، آن را به سطح چوبی زیر آن میخ می نمایند. پس از آن که هر چهار طرف فرش به مقدار لازم کشیده شد و کجی های آن پنهان گشت، آن را به مدت دو الی سه روز به همان حالت رها می کنند تا مقدار کشیدگی فرش ثابت گردد. سپس میخ ها را در آورده که
در اثر دارکشی جای کشش دستگاه بر نقاط به صورت کمی سوراخ مشخص شود و در صورت امکان جای میخ ها را با قلاب بافت پنهان نموده و محو می کنند.

 

 در هنگام دارکشی فرشها نکاتی در قالیشویی غرب  تهران رعایت می شود که به موارد ذیل می توان اشاره کرد:


1. فشار بیش از اندازه برای صاف کردن فرش باعث پاره شدن تار و پود فرش و حتی گره های آن می گردد.

2. میخ های مورد استفاده باید ریز و ظریف باشند .

3. ایجاد کشش بر روی فرش باید مرحله ای باشد یعنی در ابتدا مقدار کمی کشش با زمان معینی وارد و سپس در مرحله بعدی کشش شروع شود. در غیر اینصورت هیچ فرشی تحمل کشش یکجا و آنی را ندارد. در بعضی مواقع به ویژه در مورد فرش های کوچک و ظریف از بخار آب و اطو برای کشش بیشتر استفاده می نمایند که بسیار موثر است.

 

دارکشی در قالیشویی جنوب تهران نیز به سه روش انجام می شود که:

1-      دار کشی لولائی ( یک روش دارکشی سنتی- کارگاهی است.) که در این روش فرش روی الوارهایی که کنار هم چیده میشود، میخکوب شده، با کشیده شدن اشکالات آن برطرف می شود هر دستگاه دارکشی متشکل از دو سری الوار است که یکی از آنها ثابت و دیگری با کمک چندین لولای فلزی میتواند حول صفحه ثابت چرخش کند .

در کارگاههای سنتی عموما دو روش لولائی و تخته ثابت کنار یکدیگر قرار دارند . در مورد کجیهای کم وکوچک از روش تخته ثابت (ماشین کش) و برای کجیهای زیاد از شیوه لولائی استفاده مینمایند.

2-      دار کشی  پرسی
در این شیوه همانند دیگرروشها، هدف مستقیم و موازی کردن فرش میباشد و همچون دیگر روشها دو پارامتر اصلی یعنی نگهداشتن و کشیدن فرش محور اصلی کار قرار گرفته است . در این روش از میخ و تخته جهت ثابت نمودن قالی استفاده نمی شود و دستگاه کاملاً فلزی است و روی پایه هائی قرار گرفته که قابل تنظیم میباشند (در این روش، عمل دارکشی برخلاف دیگر روشها ایستاده انجام می گیرد،بنابراین پایه های دستگاه به نحوی طراحی شده اند که دارکش بتواند متناسب با قد خود ارتفاع دستگاه را تنظیم تا صدمات ناشی از خم شدن و خستگی کار را کمتر نماید).

مزیت این روش، تدریحی بودن عمل کشش در فرش می باشد، بنابراین احتمال صدمه دیدن فرش وجود ندارد. در این شیوه عمل کشیدن توسط دنده و مارپیچ انجام میشود و با چرخش یک دور مارپیچ توسط بازوی آن فرش به اندازه یک گام کشیده میشود. از طرفی چرخش مارپیچ توسط اپراتور و پس از کنترل با دست و چشم (با لمس کردن پشت فرش و مشاهده نواحی که شل ویا شفت شده است) انجام میگیرد . در این شرایط کشش ناگهانی به فرش وارد نمی شود که موجب آسیب دیدگی آن بشود . از طرفی در حین مراحل کشش مواد تثبیت کنندهای مثل نرم کنها و حتی در برخی از دارکشیها رزینهائی به پشت فرش زده میشود و سپس با کمک حرارت از زیر دستگاه (که بر روی فرش اثر میگذارد) و در برخی از موارد با دمیدن هوای گرم از روی دستگاه (که به پشت فرش دمیده میشود) آن را خشک کرده، این کشیدن و افزودن تثبیت کننده ها در چندین مرحله موجب میشود برگشتپذیری کجی در فرش حتی پس از شستشوی آن به حداقل برسد. میزان برگشت پذیری کجی در فرش پس از شستشو حدود بیست درصد میباشد.

در این روش برای نگهداشتن کناره فرش به جای میخ از فک استفاده میشود بنابراین صدمات واشکالاتی که در روشهای میخی مانند ایجاد شکاف در پشت فرش، پارهشدن قسمتهایی از تار یا پود و یا هر دو علی الخصوص در فرشهای ظریف و متراکم و نیز رنگ گرفتگی فرش به سبب زنگزدگی میخها دیده نمی شود.

3-      دارکشی قلابکش
در این روش نیز همچون دیگر روشها ابتدا طول و عرض فرش در چند نقطه اندازه گیری میشود تا مقدار کجی و ناحیه آن مشخص شود. سپس اگر فرش دارای سرچله باشد سرچله ها را دسته دسته کرده و از این به بعد به دو روش عمل میشود اول اینکه دسته ها را یکی در میان برگردانده و روی خواب فرش قرار داده و سپس میلگرد فلزی به نام سیخو را بین آنها قرار داده و دسته های زوج و فرد متوالی را روی سیخو گره می زنند، در روش دوم ابتدا دسته های زوج و فرد را گره زده ،سپس سیخو را از بین آنها عبور می دهند. برای اینکه ارتفاع گره ها یکسان بشود دارکش انگشت خود را بین دسته ها قرار داده و حلقه ای ایجاد می نماید به اندازه ای که سیخو به راحتی از میان آنها عبور کند . اگر فرش دارای سرچله بلند نباشد و یا اینکه کجی عرضی داشته باشیم با کمک سوزن و نخ پنبهای مقاوم کوکهایی میزنند و با ایجاد حلقه نم هایی محلی برای قرار دادن سیخو ایجاد می ایند. این کوکها در یک راستا زده نمی شوند چون تنش زیادی به یک چله و یا یک پود وارد می شود و احتمال پارگی آن بالا می رود. بنابراین کوکها روی دو خط فرضی که به موازات یکدیگرند به صورت یک در میان زده می شوند. تراکم کوکها با مقدار کجی نسبت مستقیم دارد یعنی جاهایی که کجی زیاد است تراکم آنها زیاد و با فاصلة کمتری نسبت به یکدیگر قرار می گیرند و بالعکس.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که نمی توانید به هر قالیشویی یا کارگاه فرش برای دارکشی فرش اعتماد کنید.چرا که دارکشی فرش کار بسیار ظریفی است و با کوچکترین اشتباهی فرش دستباف ارزشمند شما به کلی نابود خواهد شد.از قالیشویی بخواهید که تضمینی برای سلامت فرش دستبافتان به شما بدهد. اگر از این کار امتناع کردند فرش خود را به آن ها نسپارید. چرا که از کار خود مطمئن نیستند.دارکشی فرش امری بسیار تخصصی است.

ممکن است که فرش دستباف بعد از شستشوی فرش کمی کج شود و نیاز به دارکشی پیدا کند.هر چه قدر فرش دستباف شما بزرگتر باشد عمل دارکشی سخت تر و نیرویی که دستگاه به فرش وارد می کند بیشتر است.همچنین افراد متخصص باید به درستی کشش هر نقطه از فرش را طوری تعیین کنند که هم فرش به خوبی صاف شود و هم اینکه فرش دچار آسیب دیدگی و پارگی نشود.

همه این ظریف کاری ها را در قالیشویی شمال تهران به خوبی رعایت می کنیم تا بهترین خدمات را با کمترین هزینه به شما عزیزان ارئه دهیم.

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی